Weitere Indikationen - Fallbeispiele

µs Therapie bei Venenastverschluss

Ausgangspunkt
Ein männlicher Patient mittleren Alters wurde mit schwerem Venenastverschluss vorstellig. Durch Gabe von intravitrealen VEGF-Hemmern konnte keine bis wenig Verbesserung erzielt werden. 

Image Courtesy: Dr. Wayne Solley, Texas Retina, Arlington, TX

Navilas Therapie
Eine einzige µs Lasertherapie wurde als konfluentes Muster über das verdickte Areal geplant (100µm, 100ms). Im Anschluss an die Titration im "cw" Modus (bis "barely visible") wurden zur Therapie 10%DC bei gleicher Leistungseinstellung appliziert.

Image Courtesy: Dr. Wayne Solley, Texas Retina, Arlington, TX

Nachbeobachtung
Drei Monate nach Therapie ist ein deutlicher Rückgang des Ödems und eine Verbesserung des Visus aus 20/25-1 zu beobachten.

Image Courtesy: Dr. Wayne Solley, Texas Retina, Arlington, TX

    µs Therapie bei Retinopathia Centralis Serosa

    Ausgangspunkt
    Ein männlicher Patient (46 Jahre) wurde mit reduziertem Visus (20/25) und verdicktem fovealem Areal in Folge einer nicht abklingenden Retinopathia Centralis Serosa vorstellig.

    Image Courtesy of Dr. Jay Chhablani, LV Prasad Eye Institute.

    Navilas Therapie
    Während der Therapie wurde ein konlfuentes 3x3 Muster direkt auf dem Leckagepunkt mit 5%, 100µm und 100ms appliziert. Die Leistung wurde vorab im µs Modus bis zu einem "barely visible" Effekt definiert und für die Therapie auf 30% der Titrationsleistung reduziert.

    Image Courtesy: Dr. Jay Chhablani, LV Prasad Eye Institute.

    Nachbeobachtung
    Vier Monate nach der Therapie wurde der Patient wieder einbestellt und zeigte eine komplette resorption der subretinalen Flüssigkeit und einer Verbesserung des Visus von 20/25 auf 20/20.

    Image Courtesy: Dr. Jay Chhablani, LV Prasad Eye Institute.

      Venenastverschluss

      Baseline
      Patient 60 years, male presented with decreased vision. Color fundus photographs demonstrate extensive retinal hemorrhages and cotton-wool spot formation.Vein obstruction is localized at the arterial venous crossing.

      Diagnosis
      Medical evaluation revealed a short term history of hypertension. Moderate macular edema is also present and documented on central sub-field and superior aspect OCT.

      Navilas Treatment
      A series of individual focal spots and grid patterns were planned on the corresponding FA. A total of 490 laser spots were applied (100µm, average of 97mW, 100ms).

      Outcome
      Six weeks post-operative exam reveals a significantly flattened macula per OCT compared to baseline (upper left). VA improved to 20/20. Photos courtesy of Dr. Ober, Retinal Consultants of Michigan.

        Idiopathic Perifoveal Teleangiectasia

        Baseline
        Patient 56 years, male presented with a vision of 20/32. Clinical ophthalmoscopy revealed a blunt foveal reflex, a small lesion in the macula. Medical evaluation was negative for diabetes or other causes of macular edema.

        Diagnosis
        Fluorescein angiography (FA) demonstrated a macular lesion with a spot of hyperfluorescence adjacent to it.

        Navilas Treatment
        Using a Navilas FA image the treatment was planned to specifically target teleangiectasia and the adjacent area. Navigated treatment was performed using 120µm, 100ms, 100mW.

        Outcome
        Post-treatment representation showing the reduction of the teleangiectasia over the period of 1 (middle) and 3 (bottom)
        months compared to intial (top). Photos courtesy of William R. Freeman, MD;University San Diego La Jolla.

          Diabetisches Makulaödem

          Baseline
          This 65-year-old Asian male with type II diabetes presented with decreased visual acuity of 20/60 in his left eye and 20/80 in his right eye associated with macular edema.

          Diagnosis (1)
          Ocular exam revealed pre-proliferative diabetic retinopathy bilaterally with clinically significant macular edema, intraretinal hemorrhages and cotton-wool spots in both eyes.

          Diagnosis (2)
          Both eyes on Spectral OCT showed significant retinal fluid, the left eye demonstrating more.

          Navilas Treatment
          Bilateral image-stabilized treatments were planned directly on Navilas FA: Subthreshold treatment of perifoveal disease within 500 microns from the foveal center and threshold treatment of all extrafoveal microaneurysms.

          Outcome
          The previous perifoveal swelling in the left eye disappeared. SD-OCT after Navilas showed resolution of macular edema as compared to pre-operative OCT. Three months after treatment the visual acuity improved to 20/20 OU and the patient was symptom-free. Photos courtesy of William R. Freeman, MD; UCSD

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